„Nie wystarczy dużo wiedzieć, żeby być mądrym”
Heraklit
W ramach współpracy ze Społeczną Akademią Nauk w dniu 3. marca odbyła się w naszej placówce druga edycja naukowych spotkań prof. dr hab. Adama Jaworskiego z młodzieżą LO. Pan profesor – wieloletni wykładowca Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska na Uniwersytecie Łódzkim z Instytutu Mikrobiologii, Biotechnologii i Immunologii oraz Zakładu Genetyki Drobnoustrojów, człowiek z charyzmą i ogromną pasją zainteresował młodych ludzi najnowszymi faktami wiedzy, naukowymi doniesieniami z ostatnich dni oraz praktycznymi osiągnięciami z zakresu genetyki molekularnej i biotechnologii nowoczesnej, praktycznie wykorzystywanej w różnych dziedzinach życia człowieka.
Odbyły się dwa dwugodzinne wykłady połączone z prezentacją multimedialną, w której uczestniczyli uczniowie klas LO: I B, I C, II A, II B oraz grupy z rozszerzoną biologią z klasy II D
i z wszystkich klas III. Zawartość genomu – całkowitego genetycznego „makeupa” ludzkich komórek, determinacja płci człowieka, choroby genetyczne, zastosowania techniki inżynierii genetycznej w medycynie, farmakologii, medycynie sądowej, kryminalistyce, ewolucjonizmie, antropogenezie, to zagadnienia występujące w podstawie programowej biologii opowiedziane słowami naukowca, co uatrakcyjniło lekcje biologii. Pan profesor m.in. odpowiedział na pytania: ile mamy wspólnego z naszymi najbliższymi krewnymi – małpami człekokształtnymi, co czyni nas ludźmi z punktu widzenia genetycznego. Wykład przybliżył informacje dotyczące problemów
i wyzwań stojących przed biotechnologią molekularną – klonowanie genów i organizmów, in vitro („życie z probówki”), terapia z zastosowaniem komórek macierzystych, ich korzyści i płynących
z nich ewentualnych zagrożeń. Tematy wzbudzające kontrowersje z punktu widzenia religijnego zostały przedstawione od strony naukowej, zaś dylematy moralne pozostawiono do własnej oceny każdego słuchacza.
Dobry kontakt wykładowcy z młodymi ludźmi, jego otwartość na postęp i sposób prowadzenia wykładu miał ogromne znaczenie motywujące naszych uczniów do zainteresowania się nauką, zachęca do rozwijania swoich pasji oraz otwiera furtkę na świat, ukazując możliwości studiowania różnych nauk przyrodniczych.
P | W | Ś | C | P | S | N |
---|---|---|---|---|---|---|
« wrz | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |